Hur man lyckas med social media

av marcuszacco

I dagens DN kan man läsa Nice try, men svenska politiker har inte fattat galoppen med sociala medier. -Sofia Mirjamsdotter.

Och det är faktiskt inte många som har. De flesta ”vanliga” människor undrar varför? Företagare och politiker undrar hur?

Därför tänkte jag, i min allsmäktiga visdom, dela med mig av både varför och hur – den korta versionen.

Först, VARFÖR finns social media?

Har du märkt att folk är stressade? De får redan för mycket information, från webb, tv, mail, radio och brevlådan. Dessutom har de flesta kalendern full. Man hinner inte med. Så vad hjärnan gör är att man tränar sig själv att multi-taska – göra flera saker samtidigt. Tyvärr, så är det inte en bra lösning. informationsöverflöd

Man kortar nämligen ner sina uppmärksamhetsintervaller till så korta att man hinner inte känslomässigt knyta till det man gör – och allt blir en grå eländig vardag utan slut. Man blir helt enkelt smått deprimerad.

Och vad händer då? Jo, man slår bakut och börjar filtrera information. Bort med allt. Nej tack till reklam. Man zappar kanaler när reklamen dyker upp. Osv. Du vet. Du gör säkert samma.

För att kompensera det känslomässiga man förlorat, så vill man hålla kontakt med vänner och skapa relationer. För det är trots allt relationer som ger oss en möjlighet att knyta till varandra känslomässigt.

Då går man till Facebook och hittar gamla vänner. Man hittar nya vänner på Twitter.

Det är därför som social media har exploderat. För att där kan man fortfarande känna folk och slippa överflödig information – för inom social media och web 2.0 så är det användaren som bestämmer sin egen upplevelse.

Som användare på Facebook bestämmer du själv vem som är din vän. På Twitter bestämmer du själv vem du följer. Du är i kontroll.

Nu till HUR lyckas man inom social media?

Hur man gör som vanlig användare är väldigt enkelt. Var dig själv. Det är allt.

Men för företagare och politiker uppstår ett stort problem. Hur når man ut till så många som möjligt – utan att användarna filterar bort dig. Man kan ju inte nå andra om de inte själv vill. Världarna krockar.

Hur går man då till väga?

Jo, ganska enkelt. Bete dig som folk och skapa relationer.

Det är det som företagare och politiker har svårt att fatta? Kräng inte grejer åt folk. Svara på andra människors frågor. Skapa långsiktiga relationer genom att vara en person som man vill ha i sin bekantskapskrets. Social media ska vara en två-vägskommunikation, inte en högtalare på full volym.

Se istället social media som en fest, där du helst vill bli bjuden till fler gånger. Vad måste du göra då? Jo, det går självklart inte att bete sig som en idiot. Var som folk och bidra till konversationen.

Hur enkelt som helst.

Men hur uppnår man resultat om man inte ska sälja sina grejer eller sitt budskap?

Det kommer, är svaret. Det kommer. Men inte för att du har många följare, utan kvalitén på relationerna som du byggt upp.

För att lyckas inom social media måste skapa högkvalitativa relationer. Nyckelordet är alltså kvalité.

SuperAnton skrev en artikel om ämnet, och påpekar att nyttan med social media är direkt relaterad till användarens engagemang. Mycket läsvärt – och jag har märkt precis samma sak.

Lämna en kommentar

{ 1 trackback }