Börsbolag får twittra nyheter

av marcuszacco

Det verkar inte som en stor nyhet som publiceras i DN – men det är det.

twitter nyheterBörsbolag i USA får nu twittra om nyheter som kan påverka kursen om de i förväg informerat om vilka kanaler de planerar att använda. Det betyder att social media är numera en erkänd kanal för företagskommunikation. Och om man som aktieägare inte följer företaget, kanske man kan missa nyheter som kan påverka aktieportföljens värde.

Denna ändring av policy kom sedan Netflix VD Reed Hastings skrev i fjol på Facebook att Netflix passerat 1 miljard tittartimmar per månad, vilket fick kursen att stiga.

Nu tror jag inte att man som börsbolag väljer att publicera avgörande nyheter via social media enbart – men vad den nya lagen egentligen gör är att gränserna mellan social media och traditionella nyhetskanaler fortsätter att suddas ut.

Och som konsument av information, såsom vi alla är, får vi fler valmöjligheter att följa vad som händer i och runt i kring våra liv.

Lämna en kommentar