Är Twitter något som påverkar din sökmotoroptimering?

av marcuszacco

En diskussion som går i cykler är den om social media, ex Facebook och Twitter kan användas positivt för sökmotoroptimering. Då och då höjs röster för att länkar från dessa kanaler skulle kunna påverkas optimeringen även om det än så länge varit väldigt lite av tydliga tecken på detta.

Matt Cutts har tagit upp frågan i ett flertal videoklipp och svaret är ganska tydligt från honom och från Google.

I följande video med rubriken ”Are pages from social media sites ranked differently” lyfter han upp första aspekten.

Enligt Cutts ser sökmotorn alla tweets och allt på Facebook på samma sätt som den behandlar andra webbsidor. Det handlar om att sökmotorn scannar av, rankar och gör innehållet sökbart. Det är bara att söka på en fras som ex. ”jag är arg twitter” för att få fram en mängd tweets med detta tema. Men därmed inte sagt att det påverkar sökmotoroptimeringen.

Det är två saker man bör komma ihåg. För de första behandlar Google en enskild tweet på samma sätt som en välskriven lång debattartikel. Men tanke på att sökmotorn knappast gillar artiklar på” 140 tecken” kommer de knappast att ranka högt.

För det andra indexerar inte Google allt material på internet – även om de kanske skulle vilja. Än så länge är materialet större än vad sökmotorn kan hantera på ett smidigt sätt. Antalet webbsidor ökar konstant men det är inte i närheten av antalet tweets som skrivs per dag. Bara på en dag läggs 500 miljoner tweets över hela världen. Om nu Google ska lägga fokus på något (då inte resurserna räcker till att kategorisera allt och jämt) så är ju valet enkelt att ställa exempelvis Twitter utanför.

Det betyder inte att Google inte söker av Twitter – men att sökmotorn är selektiv. Till största sannolikhet indexeras inte ens den större delen av alla tweets. Enligt undersökningar handlar det om mindre än 5%.

En annan faktor är att Google kan stängas ute från social media. Det har skett tidigare och kan därmed ske igen. De har alltså inte kontroll över rankingfaktorn vilket knappast kan vara lockande. Google gillar inte rankingfaktorer som över en natt kan förändras radikalt.

Ranking

Än så länge har alltså Google valt att inte låta länkar och interaktion på social media påverka sökresultatet. De vill ha kontroll och se strukturen för att kunna avgöra hur denna signal i så fall ska påverka resulterat – men de har varken kontroll eller total insyn i de interna signalerna som styr de olika sociala kanalerna.

Google crawlar än så länge inte hela Facebook, Twitter, LinkedIn m.m. De har inte heller tillgång att läsa av hela systemen. De kan till och med bli blockerade från dessa system i betydligt större grad än idag.

Enligt Matt Cutts finns ännu ett problem som skulle kunna uppstå om de valde att använda Twitter som rankingsignal. Det handlar om att Twitter (även Facebook) är extremt tidsbundet i de inlägg som skrivs.

Skulle det vara en kändis som gör något uppseendeväckande läggs tusentals tweets och uppdateringar på Facebook om detta. Det sker på några minuter. Men sedan är uppståndelsen över. Tre minuter senare är det tusentals inlägg om något helt annat. Många kanske till och med valt att ta bort sina tweets om det första som hände.

Men Google crawlar inte sidor varje minut – det krävs för mycket resurser. Twitter och Facebook förändrar sig helt enkelt för fort för att en rättvis bild skulle kunna speglas. Det skulle kunna jämföras med en webbsida som får 500 miljoner blogginlägg varje dag och där flera miljoner av dessa tas bort varje dag. Helt lätt blir det inte för Google att indexera och värdera detta innehåll.

Därmed inte sagt att Twitter kan användas för att få bättre ranking – men det betyder inte att Twitter har en direkt påverkan på sökmotoroptimering.

Lämna en kommentar